Uppsägning av avtal med förlaget Elsevier

Efter 20 år sa de svenska forskningsbiblioteken upp avtalet med det stora vetenskapliga förlaget Elsevier. Anledningen var orimlig prissättning och att förlaget inte tillgodoser krav på öppen tillgång.

Uppsägningen innebär att anställda och studenter vid Lunds universitet inte har tillgång till tidskriftsartiklar utgivna av Elsevier efter 30 juni 2018. Däremot kan man fortsatt läsa Elsevierartiklar utgivna mellan 1995 och 30 juni 2018. (LU har dessutom fortsatt tillgång till en stor mängd tidskrifter utgivna före 1995 genom köpta arkiv.) LU-forskare kan även fortsättningsvis publicera artiklar och arbeta redaktionellt i Elseviers tidskrifter.

Elsevier lyckades inte erbjuda ett avtal med en modell som motsvarar Bibsamkonsortiets krav. Därför sades avtalet upp från och med den 30 juni 2018. Det är första gången konsortiet säger upp ett avtal av den här storleken.

Regeringens mål är att resultaten av all offentligt finansierad forskning ska vara omedelbart öppet tillgängliga år 2026. En omvandling från ett prenumerationsbaserat till ett öppet tillgängligt publiceringssystem är nödvändig.

Inom ramen för Bibsamkonsortiet förhandlar Kungliga biblioteket (KB) om licenser för bland annat vetenskapliga tidskrifter till universitet, högskolor, myndigheter och statliga forskningsinstitut. För att lyckas med omställningen till öppen tillgång kräver konsortiet följande:

• omedelbar öppen tillgång till alla artiklar publicerade i Elseviers tidskrifter av forskare som är affilierade till konsortiets deltagande organisationer,
  • läsrättigheter till Elseviers 1 900 tidskrifter för deltagande organisationer,
  • en hållbar prismodell som möjliggör en omvandling till öppen tillgång.

Forskare och studenter som behöver tillgång till Elsevier-artiklar publicerade efter 30 juni 2018 kan vända sig till sitt bibliotek för att få hjälp.

Mer information

Elsevier-tidskrifter med flest antal nedladdade fulltextartiklar från Lunds universitet under 2017 (Topp-20):

1. Journal of Cleaner Production
  2. The Lancet
  3. Cell
  4. Energy Policy
  5. Renewable and Sustainable Energy Reviews
  6. Ecological Economics
  7. Journal of Business Research
  8. Combustion and Flame
  9. Research Policy
  10. World Development