Open Journals vid Lunds universitet - OJLU

Biblioteken vid Lunds universitet arbetar gemensamt kring open access-publicering av tidskrifter och periodiska publikationer på plattformen OJLU, Open Journals vid Lunds universitet. Redaktioner för publikationer knutna till Lunds universitet erbjuds kostnadsfri serverplats och support i ett samarbete mellan Universitetsbiblioteket och fakultetsbiblioteken.

Publiceringsplattformen

Open Journals at Lunds universitet (OJLU) är en plattform för elektronisk publicering av tidskrifter och periodiska skrifter med koppling till verksamheter vid Lunds universitet. Universitetsbiblioteket (UB) tillhandahåller systemet Open Journal Systems (OJS) och erbjuder kostnadsfritt serverplats och system. Redaktioner baserade vid Lunds universitet har möjligheten att använda systemet för publicering av befintliga eller nystartade periodiska publikationer. Tillsammans med fakultetsbiblioteken erbjuds även komma-igång stöd, teknisk support och stöd i publiceringsfrågor.

Systemet som används för publicering är Open Journals Systems (OJS) och kan hantera hela publiceringsprocessen, från manusinlämning och sakkunniggranskning till fulltextpublicering och arkivering. All kommunikation med författare, sakkunniggranskare och andra redaktionsmedlemmar kan skötas via systemet och historik sparas.

Systemet möjliggör även god sökbarhet där artiklarna till exempel blir sökbara i Google Scholar, det finns möjlighet att få ut statistik och att ha DOI:er på artiklar samt tekniska grundförutsättningar för indexering i andra databaser. Systemet är fri programvara som utvecklas av Public Knowledge Project (PKP) i samarbete med ett globalt utvecklingscommunity.

Om OJS och dess utveckling på PKP:s webbplats

Kom igång och använd OJLU

För mer information om publiceringssystemet och att starta eller flytta en befintlig tidskrift, kontakta supporten på ditt fakultetsbibliotek och boka ett inledande möte. Vi hänvisar även redaktionen att läsa de riktlinjer som ska efterföljas vid användning av plattformen.

Innan tidskriften kan publiceras via OJLU ska ett Journal hosting agreement undertecknas. Detta fastställer ansvarsfördelningen mellan tidskriftens redaktion och Universitetsbiblioteket. Undertecknat dokument kan scannas och skickas till supporten på fakultetsbiblioteket eller till publicera [at] lub [dot] lu [dot] se (publicera[at]lub[dot]lu[dot]se).

Riktlinjer för att publicera via Open Journals vid Lunds Universitet (PDF, öppnas i nytt fönster)
Villkor och ansvarsfödelning för att använda tjänsten finns samlat i Journal hosting agreement (PDF, öppnas i nytt fönster)

Kontaktuppgifter

Vi är flera som jobbar med OJS på biblioteken vid Lunds universitet. Kontakta i första hand representanten på ditt bibliotek.

Biblioteken vid Naturvetenskapliga fakulteten

Frida Rosengren – frida [dot] rosengren [at] science [dot] lu [dot] se (frida[dot]rosengren[at]science[dot]lu[dot]se)

HT-biblioteken

Ranka Steingrimsdottir