Ny söktjänst
Den 1 oktober 2025 ersätts LUBcat och LUBsearch av ett nytt söksystem.
Fram till dess finns en betaversion av söksystemet tillgänglig (länk hittar du längre ner på sidan). Skicka gärna feedback och hör av dig om du kan tänka dig ställa upp som testperson i användartester! Läs mer om vad det innebär längre ner på sidan.
Betaversion
I betaversionen kan du söka i bibliotekets elektroniska och tryckta samlingar. Du kan även beställa tryckt material, spara sökningar, se dina lån, betala förseningsavgifter och ändra hämtställe på en beställning. Om du är student eller anställd* kan du skapa lånekonto. Det kan du inte göra om du är extern användare, utan du måste gå till ett av våra bibliotek. Men om du redan är extern användare kan du byta pinkod.
*Är du anställd måste du just nu välja en studentkategori för att kunna spara kontot. Kontakta ditt bibliotek för att ändra kategori till forskare eller anställd. Detta kommer att ändras.
Betatestning i september 2025
Under september testar vi betaversionen av Finn. Skicka gärna feedback om något inte fungerar.
Användartester
Användartester görs kontinuerligt . Är du student eller forskare och vill delta i ett användartest kan du skicka ett mejl till usability [at] ub [dot] lu [dot] se.
Ett användartest tar cirka 20–25 minuter och genomförs på plats på UB. Vi testar olika funktionaliteter i systemet genom att be testpersonerna att genomföra specifika uppgifter. Som tack för att du deltar får du en biobiljett.
Vanliga frågor
Finn är söksystemet för biblioteken vid Lunds universitet. I detta system kan man söka bland alla elektroniska och fysiska samlingar och resurser som finns tillgängliga vid våra bibliotek. När du loggar in kan du också beställa material, spara sökningar, se och hantera dina lån samt mycket mer. Finn innehåller metadata från flera olika databaser och källor som universitetet har tillgång till.
Vänligen notera att om du använder Finn hemifrån måste du logga in för att kunna söka i hela beståndet.
När du loggar in på Mitt konto i Finn kan du:
- Reservera böcker
- Se dina lån och reservationer
- Se dina kontaktuppgifter
- Betala förseningsavgifter
- Spara poster och sökningar, samt se sparade poster och sökningar
Har du inget konto? Se sektionen nedan "Skaffa Finn-konto".
Om du är student eller anställd vid Lunds universitet:
Skaffa först ett LU-kort: https://lukortet.lu.se. Därefter kan du skapa ett konto i Finn.
På Finns förstasida, klicka på Logga in. Klicka sedan på Registrera nytt konto.
Läs Lånevillkoren och klicka sedan på Acceptera och logga in, så får du upp ett inloggningsfönster där du loggar in med ditt Student-/Lucatkonto. Välj vilken låntagarkategori du tillhör, och vilket som är ditt hemmabibliotek. Om du är forskare, logga ut och besök en biblioteksdisk för att få hjälp att färdigställa ditt konto.
Om du inte är student eller anställd vid Lunds universitet:
Skaffa ett Finn-konto genom att besöka något av våra bibliotek. Ta med legitimation.
Du kan komma åt Finn hemifrån via bibliotekens gemensamma webbsida eller direkt på https://finn.lub.lu.se.
Det går att söka i Finn utan att logga in. Men om du inte är inloggad kommer du inte att se alla tillgängliga träffar och du får inte tillgång till Lunds universitets licensierade e-resurser.
Det finns två sätt att få tillgång till allt innehåll i Finn hemifrån (notera att du behöver vara student eller anställd vid LU för att se allt innehåll hemifrån):
VPN
Genom att använda VPN-tjänsten (Virtual Private Network) kan du komma åt interna resurser vid Lunds universitet när du arbetar på distans. VPN skapar en säker anslutning mellan din dator och universitetets nätverk.
Instruktioner för hur du ansluter till VPN finns på LU Servicedesks webbplats.
Logga in på ditt Finn-konto
För att använda Finn som behörig användare, klicka på Logga in högst upp på sidan. Du får då två inloggningsalternativ:
- Lunds universitets-konto
Använd detta om du har ett Lucat-ID eller ett studentkonto. - Annat konto
Välj detta om du inte har ett Lucat-ID eller studentkonto.
Observera: Du behöver fortfarande ett Lucat-ID eller studentkonto för att få tillgång till fulltexterna på universitetets licensierade e-resurser, även om du använder det här inloggningsalternativet.
Om du inte har ett Finn-konto, klicka på länken Registrera nytt konto för att skapa ett. Har du varken Lucat-ID eller studentkonto behöver du gå till bibliotekets informationsdisk för att skapa ett lånekonto.
Varje post i träfflistan har en Get it-knapp. Det är via denna knapp du får tillgång till resursen.
- För elektroniska resurser leder knappen dig till resursen på förlagets plattform.
- För tryckta resurser visas vilka bibliotek som har materialet samt på vilken hylla du kan hämta det. Du kan också få möjlighet att beställa eller ställa dig i kö om exemplaret är utlånat.
Klickar du på pilen till höger på knappen visas alla tillgängliga alternativ, till exempel länkar till olika plattformar där resursen finns. Klickar du på övriga delar av knappen väljs automatiskt det första alternativet.
Logga in på ditt konto i Finn. I menyn Avgifter syns om du har några förseningsavgifter att betala.
Du kan göra på två olika sätt: betala avgifterna online eller besök det bibliotek där du har en avgift.
För att betala avgifter online:
Välj de avgifter du vill betala. Klicka sedan på Betala-knappen.
Du kommer då till betalningstjänsten. Fyll i dina uppgifter och klicka på Betala.
När du betalat försvinner eventuella spärrar direkt, och du kan fortsätta låna böcker.
Om du har fått en faktura på förlorad bok, betalas den utanför Finn, och spärren hävs när betalningen har registrerats hos biblioteket.
Användartester
Anmäl dig här till våra användartester: usability [at] ub [dot] lu [dot] se (usability[at]ub[dot]lu[dot]se)