Nyhetsbrev (oktober) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Ny version av Scifree Journal Search

Söktjänsten för tidskrifter som ingår i open access-avtal, Scifree Journal Search, har blivit uppdaterad med en ny version. Den nya versionen är framförallt snabbare och mer stabil än sin föregångare. URLen har ändrats till https://search.scifree.se/lu, så alla som eventuellt länkar till tjänsten genom sina webbsidor måste byta länk. Den gamla URLen kommer släckas ned i november 2023.

Påminnelse - bidrag till postersession: LU Open Science Days

Den 20-21 november ordnas LU Open Science Days på Palaestra. Konferensen vänder sig till LU-affilierade forskare, doktorander och personal som arbetar med forskarstöd. Konferensen är en bra möjlighet att synliggöra bibliotekets stöd till LUs forskare. Berätta gärna hur stödet ser ut på er fakultet via en poster, eller varför inte om ett öppen vetenskap projekt som biblioteket varit involverade i.

Mer information om postersession: Welcome to participate and contribute to the poster exhibition and display at LU Open Science Days!

Forskningsportalen synliggör LUs hållbarhetsforskning

Från och med den 3 oktober kan den som vill söka och hitta forskning, forskare, projekt och organisationer på LU som sysslar med frågor som relaterar till FNs Globala mål. Lanseringen har pågått under en tid internt och taggningen sker i databasen LUCRIS men syns nu i Forskningsportalen.

Tanken är att synliggöra LUs bidrag till forskning som relaterar till de globala utmaningar som FN identifierad för såväl mänskligheten som planeten. Taggningen gör att såväl studenter och forskare, internt såväl som externa målgrupper, lättare ska hitta relevant forskning/forskare på Lunds universitet.

För frågor kring upptaggningen och hur du kan använda den kontakta LUCRIS-supporten: support [at] lu [dot] se (support[at]lu[dot]se)

Tester

Svenska skrivregler 1 september - 31 oktober
Svenska skrivregler innehåller rekommendationer för hur man skriver och utformar texter.

The Listener Historical Archive, 1929-1991 6 september - 5 oktober
The Listener was a weekly magazine established by the British Broadcasting Corporation (BBC) in 1929 under its director-general, Lord Reith. It was developed as the medium for reproducing broadcast talks, initially on radio, but in later years television as well, and was the intellectual counterpart to the BBC listings magazine Radio Times. The Listener is one of the few means of accessing the content of many early broadcasts. In addition to commenting on the intellectual broadcasts of the week, The Listener also previewed major literary and musical shows and regularly reviewed new books.

Routledge Performance Archive 15 september - 14 oktober
The Routledge Performance Archive provides exclusive access to an unprecedented and continually expanding range of streamed video and audio footage from performance practitioners past and present paired with relevant critical commentary delivered directly to the classroom, rehearsal hall, library and desktop or digital device.

Who's Who & Who Was Who 18 september - 17 oktober
Who's Who is the leading source of up-to-date information about over 35,000 influential people from all walks of life, worldwide. Containing autobiographical listings of people from around the globe who have an impact on British life, including senior politicians, judges, civil servants, and notable figures from the arts, academia, and other areas, it is seen as one of the world's most recognised and respected works of reference.

LUBsearch

Bestånd från ePublications

En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx