Nyhetsbrev (december-januari) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Uppsägningar

Inför 2024 har följande e-resurser sagts upp:

• Cross Database SearchTool (see also Brepolis Latin Complete)
  • Current Protocols in Microbiology (CP) (BIBSAM)
  • eMagRes (BIBSAM)
  • Encyclopedia of Analytical Chemistry (BIBSAM)
  • Encyclopedia of Applied Physics (BIBSAM)
  • Index Islamicus Online (annual fee)
  • Oxford Bibliographies Online Biblical Studies (OBO)
  • Oxford Bibliographies Online Music (OBO)
  • Oxford Research Encyclopedias (ORE) - Criminology and Criminal Justice
  • Sage Campus
  • Springer/Nature Access & Select - Economics & Finance
  • Thieme Ebook Library

Nya e-resurser

Inför 2024 har vi startat prenumeration på nedan resurser:

• EBA Oxford Scholarship Online (istället för prenumeration via BIBSAM)
  • EU Observer
  • Nature Aging
  • Nature Computational Science
  • Nature Reviews Bioengineering
  • Nature Water
  • Optica Publishing Group - E-combination Package 1
  • Routledge Performance Archive (6 mån prenumeration)
  • Svenska skrivregler

NIAS

Lunds universitet har varit medlemmar i NIAS (the Nordic Institute of Asian Studies). Genom NIAS har LU fått tillgång till en rad e-resurser via Asia Portal. 31 december stänger NIAS och vi förlorar access till Asia Portal. Via ett nytt samarbete kommer vi få access till vissa av e-resurserna via portalen CrossAsia. Efter nyår kommer den nya accessen aktiveras och bli tillgänglig via databaslistan.

Save the date - LundOnline

2024 är det åter dags för konferensen LundOnline. Detta år kommer konferensen gå av stapeln på Lunds stadshall den 22e till 24e oktober. En förändring från föregående år är att konferensen inte kommer erbjuda några förlagspresentationer. Konferensen kommer även att sträcka sig från lunch till lunch, den 22e till den 24e, istället för två heldagar. Skriv in i kalendern redan nu så att ni inte missar nästa LundOnline!

Vi uppdaterar hemsidan löpande: LundOnline@LUND

Summarising LU Open Science Days!

Summering från konferensen LU Open Science Days finns nu att läsa på bloggen Open Science Notice Board.

Mer information: Summarising LU Open Science Days!

Inkomna svar till nationella riktlinjer för öppen vetenskap

Som vi skrev i förra nyhetsbrevet önskade KB inspel på sina nationella riktlinjer för öppen vetenskap. KB sitter just nu och går igenom inkomna synpunkter för att presentera ett förslag tidigt nästa år. Finansiärer, privatpersoner, förlag och lärosäten m.fl. hade synpunkter på utkastet.

Mer information: Inkom­na svar