Nyhetsbrev (maj) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Bokfonden slut

Bokfonden, som bestod av medel från det uppsagda Elsevier-avtalet (från juli 2018 till december 2019) är förbrukad. Fonden bestod av totalt ca 13 miljoner kr som nu betalats ut eller öronmärkts för publicering av 111 böcker. Nu går bokfonden i stället in i den ordinarie modellen för finansiering av Open Access-publicering, tillsammans med stöd till publicering i Open Access-tidskrifter och publiceringsdelen av de transformativa avtalen.

Kriterierna och ansökningsprocessen för fonden är i övrigt densamma som tidigare, informationen på UBs webbsidor är uppdaterad.

Nytt läs- och publiceringsavtal

Vi har slutit ett nytt läs- och publiceringsavtal med Bristol University Press. Avtalet gör det möjligt för forskare vid Lunds universitet att genom förhandlade villkor publicera med öppen tillgång i hybridtidskrifter från Bristol University Press och Policy Press.

Bristol University Press, and its imprint Policy Press, are committed to publishing the highest-quality international scholarship in the social sciences and aligned disciplines, with a focus on global social challenges.

Mer information på UBs publicerarsidor: Bristol University Press och Policy Press

Seminarium kring öppen vetenskap

SUHF:s samordningsgrupp för öppen vetenskap och Forskningsdatagruppen anordnar under våren tre seminarier på temat öppen vetenskap. Det första två webinarierna är nu genomförda, presentationerna hittar man här: https://suhf.se/aktiviteter/bortom-transformativa-avtal/

Anmälan till seminarium tre gör man på länkarna nedan.

Seminarium #3: CoARA och öppen vetenskap – vad innebär det för de svenska lärosätena?
Dag: fredag 2 juni
Tid: 10:00 – 12:00
Plats: Digitalt via Zoom
Anmälan: https://suhf.se/aktiviteter/coara-och-oppen-vetenskap-vad-innebar-det-for-de-svenska-larosatena/

Overton Training

Den 8 juni, kl. 14-15, kommer det att vara ett webinar om Overton.

Overton is the world's largest policy database, indexing over 7.5 million policy documents from around the world. Through processing policy documents, Overton allows users to see where their research has been cited in policy as well as where policy has been cited by other policy documents. Aside from being a citation tool, Overton is useful as a database to discover policy to use in teaching, learning and research.

By the end of this session, users will become familiar with Overton, the data available and the 3 main search modes within the platform. Users are encouraged to take a look at the platform and bring any questions they have to the session.

Länk till anmälan: Overton training

Orientering i ett öppet vetenskapslandskap
- en introduktion till avdelningen för Vetenskaplig kommunikation

Välkommen till en orientering på Avdelningen för Vetenskaplig kommunikation på UB! Torsdagen den 15e juni hälsar vi alla medarbetare vid Biblioteken vid Lunds universitet, såväl nyanställda som emeriti, välkomna till en eftermiddag där vi presenterar vårt arbete på avdelningen.

Ni kommer att delas in i grupper och slussas runt mellan olika sessioner där avdelningen presenterar olika områden och funktioner av sitt arbete. Eftermiddagen kommer att vara indelad i två olika block, Avtal och tillgängliggörande samt Mätbarhet och analys. Eftermiddagen avslutas med mingel på UB:s terrass vid lunchrummet.

Länk till anmälan: Orientering i ett öppet vetenskapslandskap

Drama Online 3 april - 2 juni
Drama Online is an award-winning digital library that has been created as a response to the need for a high-quality online research tool for drama and literature students, professors, and teachers. It combines exclusively available play text content and scholarly publications with filmed live performances, film adaptations and audio plays.

SciFlow 1 maj - 30 juni
SciFlow makes it easy to write papers, theses or assignments. Your institution uses a temporary trial so you can have full access to all features.

Academic Writer 12 maj - 11 juli
Academic Writer is APA's multidisciplinary resource to support effective writing and research.

LUBsearch

Bestånd från ePublications

En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx