Ramona

Lärdomar om öppenhet: : EndNote-kurs som öppen lärresurs

• Ramona Mattisson

Summary, in Swedish

Bakgrund: I samband med en workshop om att jobba i lärplattformen Canvas så inledde tre bibliotekarie vid Lunds universitet ett projekt att skapa en resurs för referenshanteringsprogrammet EndNote. Vi började i januari 2020 och lanserade vår Canvas-kurs med EndNote X9 i augusti 2020. Under 2021 uppdaterades hela kursen för att anpassas till EndNote 20.
Syfte: Syftet var att täcka en lucka, då vi saknade svenska instruktionsvideor. Vi tänkte ha den som komplement till vår vanliga undervisning. Med pandemin ändrades förutsättningarna för undervisningen och det blev naturligt att utveckla det till en fristående resurs där man kan lära sig EndNote från grunden på egen hand. Från början var det tänkt som en resurs för Lunds universitets bibliotek, men vi insåg snabbt att fler kunde ha användning av vad vi gjort och gjorde resursen öppen och delbar för alla.

Metod: Vi använde Camtasia och Canvas Studio för att göra skärminspelningar och redigeringar, och Canvas Studio för att texta. PowerPoint användes som grund till filmerna.
Lärdomar: I min poster kommer jag presentera lärdomar och hur vi tänkt med generiskt innehåll, uppdateringar och Creative Commons-licensiering och hur man på bästa sätt kan sprida sina öppna lärresurs och göra den användbar för många.

Avdelning/ar

• Stöd till forskning och lärande

Publiceringsår

2022-06-16