ellen

Ellen Fall

ellen

Kompetensutveckling med iPads : appkurs på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek vid Lunds universitet

• Ellen Fall
  • Linda Grandsjö
  • Sara Wickström

Som en del av ett projekt på Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet har Samhällsvetenskapliga fakultetens biblioteks (Sambibs) personal gått en kurs om iPads och appar. För att höja hela personalgruppens kompetens gick samtliga bibliotekarier kursen.

Deltagarnas erfarenheter och åsikter dokumenterades i den blogg där kursuppgifterna publicerades och alla fyllde också i enkäter. Kursen avslutades med en gemensam diskussion.

Resultaten analyserades utifrån antaganden om vilken kunskap bibliotekarier behöver i framtiden och hur deras kompetens kan utvecklas. Teorier om hur man kan åstadkomma lärande organisationer och förbättra medarbetarskap har också applicerats på utfallet.

Analysen visar att kursen inte bara ledde till en större kännedom om surfplattor och appar; den gav också en allmän kompetenshöjning vad gäller ny teknik. Att alla gick kursen skapade en stärkt vi-känsla, både inom arbetsplatsen och gentemot den omvärld där Sambib verkar.

• Lunds universitets bibliotek

Konferensbidrag

• Social Sciences

• apps
  • appar
  • bibliotek
  • libraries
  • medarbetarskap
  • kompetensutveckling
  • lärande organisation
  • learning organization
  • ipad

Conference name

Mötesplats Borås : profession - forskning : bibliotek i en föränderlig värld - vad krävs?!?

Conference date

2012-10-11 - 2012-10-12