Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Default user image.

Åsa Forsberg

Avdelningschef

Default user image.

Lärresurser - hur kan studenternas lärande förstärkas genom användande av öppna digitala lärresurser.

Författare

  • Ebba Ossiannilsson
  • Åsa Forsberg

Summary, in English

Öppna digitala lärresurser (Open Educational Resources - OER) är resurser som finns tillgängliga på Internet och som kan användas fritt och i många fall också bearbetas fritt. Universitet världen över lägger ut sitt kursmaterial fritt på nätet, t ex MIT, Stanford och Open University. Lunds universitet har nyligen skapat en egen YouTube kanal och kommer snart att finnas på iTunesU och blir alltmer synligt i olika sociala medier.

Lunds universitet deltar sedan 2010 i ett nationellt projekt initierat av nätverket IT i högre utbildning och finansierat av Kungliga Biblioteket. Syftet är att sprida kunskap och användning om öppna digitala lärresurser. Inom ramen för projektet arrangeras sex dialogseminarier, varav ett i Lund (2011-03-03). Seminarierna ges också online. I anslutning till projektet kommer Lunds universitet att bredda dialogen om öppna digitala lärresurser och utvecklingen av användandet och spridningen av de egna producerade resurserna.

Avdelning/ar

  • Högskolepedagogisk utveckling, AHU
  • Universitetsbiblioteket

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Sidor

1-9

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lund University

Ämne

  • Information Studies
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • open educatioal resources
  • oer
  • SoTL

Conference name

HT-områdets inspirationskonferens

Conference date

2010-09-21

Conference place

Sweden

Status

Submitted