Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utvärdering av informationskompetens

Under 2014 genomfördes ett samarbetsprojekt mellan biblioteken vid Göteborgs och Lunds universitet och ett gymnasiebibliotek i Mölnlycke i syfte att ta fram metoder och verktyg för utvärdering av bibliotekens undervisning inom området informationskompetens.

Projektet Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag inom informationskompetens är ett samarbete mellan Göteborgs universitetsbibliotek, biblioteken vid Lunds universitet och Hulebäcksgymnasiets bibliotek (Mölnlycke) och genomfördes under 2014. Det har finansierats av Kungliga biblioteket.

Metoder

Från en litteraturgenomgång av internationell forskningslitteratur kring utvärdering gjorde projektet en sammanställning av olika metoder och verktyg som kan användas för att utvärdera undervisningsmoment inom informationskompetens. 


Därefter testades ett urval av utvärderingsverktygen på biblioteken i Göteborg, Lund och Mölnlycke. Erfarenheterna från att ha testat verktygen integrerades med sammanställningen från litteraturstudien till det som är projektets huvudresultat, Verktygslådan.

Resultat

I Verktygslådan ges exempel på hur och när och till vad man kan använda ett antal olika metoder och verktyg. Här finns också tips på vidare läsning.

Projektet har presenterats på en rad nationella och internationella konferenser.

Kontakt

Har du frågor om projektet? Kontakta lena [dot] landgren [at] ub [dot] lu [dot] se (Lena Landgren).
 

Vill du läsa mer?

Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens