Vanliga frågor om att registrera avhandlingar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om hur du registrerar din avhandling i Lunds universitets publikationsdatabas. Har du fler frågor kontakta ansvarig person på din fakultet/institution, se kontaktuppgifter.

• Inloggningsuppgifter (Lucat).
  • Uppgifter om avhandlingens titel, ISBN etc.
  • Abstract på engelska, gärna även på svenska.
  • Uppgifter om disputationen, var och när etc.
  • Avhandlingens fulltext som PDF för arkivering.

Du kan alltid spara din påbörjade registrering och återvända senare.

Vår sida om att publicera avhandling i fulltext

Hur får jag inloggningsuppgifter?

För att kunna registrera en avhandling måste du ha ett Lucat-konto.

Om du har glömt ditt lösenord kan du själv byta det.

Lucat-konto

Glömt ditt lösenord

Detta ska ske i god tid före disputationen. Kontakta din fakultetssekreterare eller motsvarande för exakt information om senaste registreringsdag.

Se listan över kontaktpersoner.

Innan du skickar din avhandling till tryck ska den få ett unikt ID. Detta kallas International Standard Book Number (ISBN) och trycks oftast på avhandlingens försättsblad.

För information om hur du får ISBN-nummer, se Universitetsbibliotekets webbplats.

När du har registrerat din avhandling i LUCRIS skickas ett meddelande till din fakultetssekreterare eller motsvarande som godkänner registreringen. Du får ett meddelande när registreringen är godkänd och synlig i LUP.

Kontakta din fakultetssekreterare eller motsvarande.

Om du själv eller universitetet är utgivare av avhandlingen kan du själv göra PDF-filen av avhandlingen publik i samband med registreringen i LUCRIS.

Vår sida om att publicera en avhandling i fulltext

Varje doktorand ska lämna 3 kompletta exemplar av avhandlingen till Universitetsbiblioteket. I varje exemplar av avhandlingen ska det finnas ett dokumentdatablad.

OBS! Doktorander vid Humanistiska och teologiska fakulteterna lämnar inte några avhandlingar till Universitetsbiblioteket, fakultetskansliet ombesörjer detta.

För alla doktorander gäller att 1 exemplar av licentiatavhandling ska lämnas till Universitetsbiblioteket.

Vill du hellre skicka dina avhandlingar per post? Adressera då försändelsen till Universitetsbiblioteket, Box 3, 221 00 Lund. Glöm inte att märka kuvertet med "Avhandlingar" och att skriva returadress - vi skickar ett kvitto på att vi har tagit emot dina avhandlingar.

Kontakta din fakultetssekreterare eller motsvarande för ytterligare information.

I avhandlingen ska det finnas ett abstract-blad med information om disputationen. Här finns underlag för abstract-blad::

Dokumentdatablad (PDF)
Dokumentdatablad (doc)

Matematik / Naturvetenskapliga fakulteten
constance [dot] holmback [at] science [dot] lu [dot] se (Constance Holmbäck)

Medicinska fakulteten
Anette [dot] Saltin [at] med [dot] lu [dot] se (Anette Saltin)

Tekniska fakulteten (LTH) samt IIIEE
Helena C Hansson

Humanistiska och teologiska fakulteterna
jesper [dot] olsson [at] kansliht [dot] lu [dot] se (K)Kristina [dot] arnrup_thorsbro [at] kansliht [dot] lu [dot] se (ristina Arnrup Thorsbro)

Juridiska fakulteten