Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Starta en ny OA-tidskrift

Att starta en ny OA-tidskrift väcker många frågor. Utöver innehåll, målgrupp och peer-review så är även CC-licenser, metadata, DOI, spridning och statistik bra att ta ställning till. Biblioteket kan ge stöd och vägledning i dessa frågor. Här nedan hittar du information om vad det kan innebära att starta en ny OA-tidskrift och hur biblioteket kan hjälpa er redaktion.

Bibliotekets stöd

Vi på biblioteket kan erbjuda stöd och support i processen att starta en ny tidskrift. Biblioteken vid Lunds universitetets tillhandahåller systemet Open Journal Systems, ett verktyg för publicering av tidskrifter open access (OA). Systemet erbjuder möjlighet att sköta hela processen från inlämning av artiklar och granskning till publicering men går även bra att använda enbart för publicering.

Anställda vid Lunds universitet erbjuds kostnadsfri serverplats och även support och stöd i processen att komma igång med OJS, både frågor som gäller tekniska lösningar men även publicering, licenser och spridning.

Om ni vill starta en ny tidskrift i OJS, eller flytta över en befintlig till systemet, boka ett möte med representanten på ditt fakultetsbibliotek. Om ni väljer OJS som plattform för publicering av er tidskrift så skriver ni på ett avtal ("Journal Hosting Agreement") som definierar redaktionens och bibliotekets ansvarsfördelning. Se gärna över checklistan nedan före mötet och ta med er eventuella frågor.

Checklista för nya tidskrifter

Open access-nätverket i Österrike (OANA) har tagit fram en checklista för redaktioner som är i processen att starta upp en ny tidskrift.

Här återfinns dokumentet i sin helhet: Checklist for the Publication of Open Access Journals at Research Institutions. Är ni i startgroparna för en ny tidskrift rekommenderar vi er att gå igenom den.

Förkortad version av checklistan

  • Innehåll och omfång
    • Finns det liknande tidskrifter?
    • Finns det tillräckligt många författare och läsare?
  • Formella aspekter
    • Tänk igenom bland annat dessa aspekter: Titel, ISSN, ansvarig utgivare och redaktör, frekvens, språk, metadata, DOI.
  • Juridiska aspekter
    • Upphovsrätt, CC-licenser och GDPR
  • Kvalitetsaspekter
    • Ska tidskriften använda peer-review?
    • Hur hanteras forskningsdata?
  • Tekniska aspekter
    • Fundera på digital bevaring, filformat och metadata för indexering
  • Indexering
    • Vad krävs för att exempelvis bli indexerad i DOAJ eller Ulrich's Web?
  • Marknadsföring
    • Ska tidskriften vara synlig i sociala medier, ha ett nyhetsbrev eller RSS-flöde?
  • Statistik
    • Citeringsindex och Impact Factor
  • Budget och kostnader
    • Vem betalar och vem ska få betalt?
Sidansvarig:

Två par händer, en med en penna, samlas kring ett formulär och en bärbar dator.
Foto: rawpixel, via Unsplash.