E-boken som pedagogisk resurs

Hur kan universitetet på bästa sätt stödja lärare som vill göra e-böcker av sitt undervisningsmaterial?

E-boken som pedagogisk resurs är ett samarbetsprojekt mellan Centre for Educational Development (CED) och Biblioteken vid Lunds universitet. Syftet med projektet, som löpte under 2013-2014, har varit att inventera förutsättningar för lärare att göra e-böcker av undervisningsmaterial som de själva har skrivit.

Projektet diskuterar processen kring produktion av en e-bok, till exempel hur det är lämpligt att tänka kring val av format, verktyg och läsare.

Metoder

Tre lärare har i tre pilotstudier testat att framställa e-böcker med hjälp av e-publiceringsprogrammet Jutoh. Deras synpunkter och erfarenheter, tillsammans med synpunkter från andra lärare om den egna kompetensen och behov av support från universitetet vad gäller produktion av e-böcker, ligger till grund för en rekommendation till universitetet.

Resultat

Projektet föreslår att Lunds universitet inför en organisation som ska ansvara för bland annat omvärldsbevakning, inköp och distribution av e-publiceringsprogram, personlig support och handledning i produktion, lagring och distribution av e-böcker samt stöd i upphovsrättsfrågor.

Kontakt

Har du frågor om projektet? Kontakta asa [dot] forsberg [at] ub [dot] lu [dot] se (Åsa Forsberg).

Vill du läsa mer?

E-boken som pedagogisk resurs